Op zaterdagavond 9 december 2017 moest onze oudste lid van de judoschool examen doen voor zijn derde dan. Cees met als bijnaam “de Rots” moest samen met zijn uke Peter examen doen in 3 verschillende kata’s en staande- en grondtechnieken. Het was alweer 40 jaar gelden dat Cees zijn tweede dan behaalde en het werd dus hoog tijd voor de volgende stap in zijn judo carrière. Het begon een jaar of vier geleden toen Cees door hart problemen geen judowedstrijden meer mocht maken verlegde hij zijn aandacht naar de judo kata vormen. Deze vastomlijnde judotechnieken zijn beheersbaar en uitvoerbaar voor jong en oud. Nadat Cees de smaak bij het Ju no Kata wedstrijden te pakken had (werd derde bij de district kampioenschappen) wilde hij meer en dat is gelukt. Zaterdag begon zijn judo examen met het Katame no Kata (grond kata), daarna werd het Go no Sen (overname kata) gedemonstreerd en vervolgens het Nage no Kata ( staande randori kata). Dan denk je dat je er bijna bent maar nee hoor ook het Tachi en Ne Waza (staande- en grondtechnieken) moest uitvoerend worden gedemonstreerd uiteindelijk na drie kwartier judo was het klaar en het resultaat….. geslaagd. Helaas niet met 10 maar wel ruim voldoende, heel goed voor een heer op leeftijd, ja Cees is met 59 jaar zoals ik al zei de oudste judoka van onze judoschool. Hieronder het complete examen verslag.