13 november 2016, Assendelft. De derde ronde van de Westfriese voor de jeugd vindt plaats in het altijd inspirerende Assendelft. De gastheer is het team Krommenie-Heemskerk. En daar is onze eerste partij ook tegen. Pieter legt de basale pakking nog eens uit, Johan helpt Joshua een rode wedstrijdband omdoen … en dan klinkt het welbekende “teams op de mat!” Mats (-30) staat weer eens sterk te vechten en lijkt een aardig punt te maken waarop Pieter en Johan allebei tegelijk hun rechterarm horizontaal zijwaarts strekken en de scheids vragend aankijken, en die doet dat prompt ook: wazari! Wessel (-34) trekt en trekt en verrast dan zijn tegenstander plotseling met een voorwaartse worp, de o uchi gari, die hij daarna omzet in een houdgreep. Kiki  (-38) moet van Pieter haar rechtervoet voor houden en weet twee keer een wazari te scoren waarvan eentje een aardige armworp. Lou (-42) probeerde met een handicap te judoën, op zich best stoer, maar daar was Pieter het niet mee eens: “twee handen vast, Lou!” Mika (-50) had een sterke gast tegenover haar en het draaide uit op een golden score die zij verzilverde… eh, verguldde. Victor (-60) vocht als een beest. Het spannende grondgevecht kwam alleen wel erg dichtbij, de aan de rand van de mat zittende verslaggever en zijn souffleur zijn snel opgekrabbeld (voor hun doen). Uiteindelijk beslechtte Victor de zaak met een o soto gari: ippon en 7-2 voor Van Heest/Landsmeer.

Daarna moest het team tegen Toradoshi en dat ging er fanatiek aan toe, waarschijnlijk omdat dit team ons dicht genaderd was in punten.Mirthe (-38) liet er geen gras over groeien – hmm.. over wat eigenlijk? O ja, de tatami natuurlijk! – en gooide haar verblufte tegenstander  in de 6e seconde met een uchi mata. Giolina was net zo onverbiddelijk met een mooie o soto gari. Deze partij ging met 5-4 naar ons. Helaas verloren we daarna tegen Gietelink met hetzelfde verschil: 4-5.

In de laatste partij, tegen Nijhoff, had Joshua (-27) zijn draai gevonden en ook dat rare achteruit lopen dat ie van Pieter moest. Jaja, dan openen zich nieuwe mogelijkheden: een heupworp en toen een houdgreep in dit geval. Wiebe moest tegen een sterke jongen die ook wel zwaarder was dan hij maar won op techniek. Hij scoorde twee yuko’s en we zaten te hopen dat hij de laatste minuut overleefde maar wist er ook nog een ippon met een groot rad heupworp uit te persen – de o guruma. Julen (-60) domineerde zijn tegenstander maakte ook een ippon, met een  prachtige offerworp, de ura nage, de 12e: https://www.judoschool.nl/sutemi-waza-offerworpen/ Dit team werd genadeloos verslagen met 9-0.  We gaan nog steeds aan kop in het algemeen klassement van de jeugd Westfriese, 1e klasse!

wfjjc-3e-ronde