Op zaterdag 14 februari 2015 de dag waarop onze judoheld Willem Ruska is overleden zijn judoka’s van Judoschool van Heest/Landsmeer druk bezig om kampioen te worden. De eindronde is in mei maar nu al zijn we kampioen (iets wat Ajax dit jaar niet kan na doen). Het team was aardig verzwakt. Zo was er een judoka van onder de rivieren die in dit weekend carnaval moest vieren. Een ander judoka werd op zaterdag ziek en lag met koorts in bed. En weer een ander wilde niet omdat hij over twee maanden 42 km gaat lopen… en helaas was ons ingevlogen lichtgewicht Etienne Passenier net iets te zwaar en mocht hij van Eric Bos niet mee doen. Gelukkig wist Basjan Berkhout zijn maatje Mark Touwen te overtuigen om mee te reizen naar het West-Friese plaats Grootenbroek (vlak bij Enkhuizen en de plek waar hij is opgegroeid). En zo verscheen er toch nog 6 man op de mat (bijna een compleet team). Wel moet vermeld worden dat we geen reserves hadden en met drie potjes deze avond tegen de nummers 2 t/m 4 (wij stonden immers al op de eerste plek) zou het een zware avond gaan worden.

De eerste partij moesten we het opnemen tegen Randers de Geus. Dit team miste ook één gewicht en zo konden wij tactisch Mark in het gewicht -81 kg zetten zodat deze pot al binnen was. We begonnen met een achterstand want we hadden geen -55 kg. Justin van Heest mocht vervolgens de openingswedstrijd spelen. Aangemoedigd door zijn vader Johan kon Justin het helaas niet voor elkaar krijgen de pot naar zich toe te trekken en verloor. Toen moest Fabian Georges de mat op Fabian was al een klein weekje ziek geweest en probeerde alles uit de kast te halen maar verloor toch. Met 3-0 achterstand stond er maar een ding te doen. Winnen!! En dat deden de heren eerst Maceo Cairo hij maakte een fantastische uchi-mata iets waar hij steeds beter in begint te worden. Mark had geen tegenstander en Basjan maakte een vliegende heupworp alla Ruska, volpunt. De stand stond gelijk. Jeroen moest het karwij afmaken en dat deed hij door de befaamde Rots techniek (schouderworp op twee knieën, u kent hem wel van “de Rots”). Eindstand 3-4 voor Judoschool van Heest/Landsmeer. Bekijk de beelden hieronder.

De tweede partij moest worden gestreden tegen onze rivalen uit Amsterdam Zuid-Oost. Zij stonden tweede en konden theoretisch ons inhalen. Maar met 4 man… in het hun team konden ze geen deuk in een pakje boter slaan. Wij wonen dus eenvoudig van Zuid-Oost en waren toen al zeker van het kampioenschap. Jeroen hadden we een rust momentje gegeven en de andere mannen wonnen gewoon hun partij. Ook hier hebben we beelden van zie onder.

De derde partij was tegen Bos Judo deze hadden het voordeel van de thuisronde. Deze partij was misschien wel de zwaarste van de avond. Dit kwam mede omdat de scheidsrechter (nota bene de Rots) geen thuisfluiter was en ons streng controleerde… Justin kwam helaas te kort en verloor en Fabian had het ook moeilijk maar wist door zijn doorzettingsvermogen toch de partij te winnen met meerdere yuko’s. Toen mocht Mark in actie komen en of de duivel er mee speelde bij de eerste pakking liep hij een spiraalbreuk op in zijn linker hand. We wensen Mark alle sterkte toe. Maceo mocht daarna tegen een sterk uitziende jongen. Na een aantal minuten staande judo dacht Maceo ik ga onder liggen zodat hij mij kan vastpakken in een houdgreep. De coach Eric griep nog aan de kant niet vastpakken!! Maar het was al te laat hij moest afkloppen door de slimme wurging van Maceo. Basjan had het een keer eenvoudig… inderdaad geen tegenstander. Dus mocht Jeroen het karwij weer afmaken. Jeroen zag hoe Macao zijn partij won met een wurging en dacht dat kan ik ook zo gezegd zo gedaan de tegenstander moest tikken.

Met dit resultaat staat Judoschool van Heest/Landsmeer ruim aan kop steker we zijn ongeslagen. In mei zullen we dit gaan vieren misschien wel op de plek waar het voor Ruska allemaal begon.