Op zaterdagochtend 8 maart om 6 uur ’s ochtends (terwijl de rest van Amsterdam nog slaapt) zit ik samen met Sofie en de rest van haar familie in de auto op weg naar de Nederlandse Kampioenschappen judo in Eindhoven. Sofie van Dorst zal vandaag samen met Manu Schelvis en Rosa Roord (alle wedstrijdjudoka van Judoschool van Heest en trainend bij TopJudo Amsterdam) haar debuut maken op het nationaal kampioenschap.

Ondanks dat Sofie aan het begin van dit jaar in dezelfde zaal ook al heeft mee gedaan aan een andere toernooi (de dutch open), kijkt ze ook deze keer weer haar ogen uit: ‘wat is alles hier toch groot’. Zo zijn er maar liefst tien judomatten in het Topsportcentrum in Eindhoven gelegd. Hier zullen de meer dan 450 judoka’s uit 18 verschillende gewichtsklassen uitmaken wie zich aan het eind van de dag Nederlands Kampioen mag noemen.

Sofie en Rosa moeten in het ochtend blok beginnen en maken samen met andere judoka’s van TopJudo Amsterdam, dus na de weging meteen hun warming up.
Na de officiele openingsceremonie beginnen de wedstrijden en na een klein half uur is het Rosa die als eerste de mat op mag. En meteen tegen een van de gouden medaille winnaars in een andere district. Ondanks dat haar tegenstander ouder en meer ervaren is gaat Rosa er toch, door een vol punt te scoren met een verwurging, met de winst vandoor. Rosa blij en haar coach wellicht nog blijer, wat een mooi begin van de dag!

Inmiddels staat ook Sofie wee matten verder klaar aan de rand van de mat. Vanaf het moment dat de scheidsrechter hajime zegt en het gevecht begint laat ook Sofie zien dat ze meer dan thuis hoort op dit podium. Heel gediciplineerd pakt ze haar tegenstander in en werkt ze toe naar haar favoriete worp. Door haar dominatere pakking en haar controle trekt ook zij de wedstrijd al snel naar zich toe door te winnen met ippon.

In hun tweede partij laten Rosa en Sofie wederom zien goed mee te kunnen op dit niveau. Helaas verliezen beide judoka enigszins ongelukkig van een net iets betere tegenstander en zijn zij aangewezen tot de herkansingen. Ook deze wedstrijd wordt door beide judoka’s tot hun grote teleurstelling verloren. Natuurlijk is het begrijpelijk dat ze balen van het feit dat ze niet verder zijn gekomen. Toch kunnen Sofie en Rosa, terug kijken op een goed NK waar ze veel ervaring hebben. opgedaan. ‘Het deelnemen aan een NK is niet voor iedereen weggelegd’ hier aanwezig zijn is opzich dus al een geweldige prestatie: aldus hun coach.

In de middag is het de beurt aan Manu. Schelvis die uitkomt in de klasse tot 66 kg. Omdat Manu z’n eerste wedstrijd een bye heeft (vrijloting) mag hij zich meteen opmaken voor de achtste finale. Manu begint deze wedstrijd erg goed en geconsentreerd, steeds kan hij het opbrengen om als eerste vast te hebben en te zoeken naar een mogelijkheid om zijn favoriete worp te maken. Ondanks zijn inzet en focus wordt deze wedstrijd helaas nipt verloren met een yukotje verschil. Ook Manu kan zich dus opmaken voor de herkansingen. In zijn volgende wedstrijd laat Manu zien zijn zenuwen te hebben overwonnen en wint hij de wedstrijd snel met ippon. De volgende ronde is ook een eitje voor Manu want ook deze wordt voortijdig in het voordeel van Manu beslist. Helaas is Manu’s tegenstander in de halve finale van de herkansingen net iets scherper dan hij en verliest hij deze wedstrijd. Toch kan ook Manu, met z’n negende plek, terugkijken op een sterk NK debuut.