Nieuw Vennep, 21 oktober 2018. Onze meiden en kerels van het jeugdteam meldden zich om 9.45 voor de weging van de tweede ronde van de Westfriese competitie. Gastheer: Judo Yushi. Tijdens de warming up probeerde coach Pieter zijn judoka’s al op scherp te zetten. “Echt gooien, dit is geen gezellig trainingspartijtje! Als je dit dadelijk zo doet, dan… ” De eerste partij was  tegen de Judo Academie. Saul (-27) is een snelle leerling – ja, dat is voor tweeërlei uitleg vatbaar – en maakte een mooie ippon met een tai otoshi uit beweging. De tegenstander van Mats (-34) zette in maar Mats nam heel goed over en werkte door naar een houdgreep. We versloegen onze judovrienden met 5-4. Dat is natuurlijk zuur voor hen maar gelukkig kunnen ze goed tegen hun verlies, bij ons. Ze zijn het immers gewend.  Volgende match was tegen Yushi. Thijs (-27/-30) probeerde een stunt “kijk, zonder handen” maar daar was Pieter het niet mee eens. “Goed vastpakken, meenemen en sturen.” Dit bleek het nodige devies te zijn voor bijna de hele groep want het team ging het schip in: 2-7. Pieter nam zijn judoka’s mee naar achter en gaf ook nog een lesje mentale houding: “je moet helemaal in jezelf en in je worp geloven.” Zou het uitmaken? De volgende pot was tegen Toradoshi. Voordat het team zich opstelde legde Miles (-24) nog maar eens aan Mirthe (-46) uit hoe je moet inzetten. Kleine handjes aan haar grote pak, zijn rechterheup tegen haar knie. “Kijk dan? Zo.” Pieter vroeg Justin om te helpen in de coaching. Dit mochten we niet verliezen. Sophie (-38) kwam de mat op toen het team achterstond. Dreigen met een schouderworp, tegenstander vol naar achteren hangen, en pats voorwaartse beenworp er gelijk overheen. Zus Mirthe (-46) moest tegen een vervaarlijk kijkend vierkant heerschap. Deze bonk ging er hard op. “Hard er overheen!” riep Pieter. Maar Mirthe had ook de aanwijzingen van Miles nog in het geheugen (toch?) en ja hoor, daar ging ze, in de derde minuut: heup tegen de rechterzijde van het vierkant en keihard inzetten. Tai otoshi. Bam! Ippon! Nog één punt achter. Senne (-50) wist zijn opponent op de grond in een kami shiho gatame te pakken.

Punt voor ons erbij: 4-4. Wiebe (-55) kwam een wazari achter te staan. “Nog 20 seconden!” riep iemand. Op de dunne lijn tussen haast en geduld kwam een tsuro goshi plus een houdgreep. Yes! Winst voor team Van Heest/Landsmeer: 5-4. Je kunt hier het algemeen klassement zien: http://www.wfjc.nl/

Jelle de Boer