Zondag 23 september werd er weer gestreden voor het districtskampioenschap Noord Holland voor de senioren. Locatie: De walvis in Beverwijk. Er deden 4 judoka’s mee die ooit bij onze judoschool hebben getraind en dan wel nog af en toe bij ons komen trainen en in het team van ons uit komen tijdens de West Friese judocompetitie. Deze 4 judoka’s Bobby Goedhart en Jim de Waal (beiden junior); Basjan Berkhout (jonge veteraan) en Hendrik Koppe (echte veteraan) behaalden alle vier de derde plaats in hun gewichtsklasse. Met deze prestatie zijn ze automatisch geplaatst voor het Nederlands Kwalificatie Toernooi (NKT) in Eindhoven op 6 oktober a.s. Tijdens dit landelijke toernooi zullen ze moeten strijden om geplaatst te worden voor de eindronden van het echte Nederlands Kampioenschap in Rotterdam op 20 oktober a.s. De eerste 6 of 7 per gewicht kunnen zich plaatsen voor de eindronden. Het zal zeer spannend worden.

Bobby Goedhart 3e (tweede van rechts)

Bobby startte de 1e partij voortvarend tegen Kieviet van judo Yushi door met een waza ari voor te komen. Het leek of Bobby de wedstrijd controleerde maar door een moment van onachtzaamheid (meelopen met de tegenstander en door te veel voorover te staan) werd hij met een linkse heupworp gegooid. Ippon. Gelukkig kreeg Bobby herkansing en pakte hij zijn volgende tegenstander snel in een san kaku houdgreep en moest de tegenstander opgegeven. De volgende partij was voor Bobby veel zwaarder omdat hij tegen Kevin Bakker uitkwam (de Nederlands kampioen tot 17 jaar). Deze partij wist Bobby goed te controleren en won hij overtuigend met yugo en diverse kinza’s. De laatste partij om de 3e  en 4e  plaats tegen Versprille van Pijloo sports wist hij ook te winnen met yugo. Deze partij tegen deze slimme judoka heeft hij tactisch goed weten uit te judoën. Ondanks het foutje in de 1e  ronde heeft Bobby overtuigend gejudood en zijn de verwachtingen weer hoog gespannen voor de komende wedstrijden. Bobby heeft namelijk ruim een half jaar geen wedstrijden kunnen doen vanwege een vervelende schouderblessure die hij tijdens een kernploegtraining opliep. Door goed te blijven trainen aan zijn conditie gedurende de zomer staat hij nu weer topfit in zijn judopak. Komend weekeinde gaat hij naar een internationaal jeugd judotoernooi in Polen en het weekeinde erop doet hij mee aan het NKT toernooi om zich te plaatsen voor het NK.

Basjan Berkhout 3e (tweede van rechts)
Basjan had 4 zware partijen waarvan hij er een met ippon wist te winnen en een met yuko. Aan Basjan kon je merken dat hij zich (te) veel in andere sporten heeft uitgesloofd (o.a.  wielrennen) en qua gewicht erg is afgetraind (81 kg voor iemand die normaal 86 kg weegt). Toch wil Basjan zich in dit gewicht bewijzen door een serieuze gooi te doen naar een medaille (goud ?) op het Nederlands Kampioenschap. Het schijnt dat Guillome Elmont dit jaar een gewicht hoger gaat judoën waardoor er voor andere judoka’s mogelijkheden zijn om kampioen te worden. Basjan is zeker een kanshebber maar dan moet hij wel goed uitgerust op de mat komen. Dus: even niet fietsen; vroeg naar bed; maar wel op je gewicht blijven letten deze weken.

Hendrik koppe & Jim de Waal op de derde plek

Hendrik moest als veteraan een halve competitie draaien (4 partijen). De 1e  partij tegen Benjamin van Leeuwaarden (eerste) verloor hij na 4 waarschuwingen op rij omdat Benjamin Hendrik niet de gelegenheid gaf om te judoën. Dat was ook niet verwonderlijk omdat Benjamin een veel te klein judo pak aanhad. De volgende partij tegen Jim de Waal (ook oud/jong Judoschool van Heest judoka) wist Hendrik net als vorig jaar met 2 waarschuwingen te winnen. Toch is dit een knappe prestatie als je weet dat tussen Jim de Waal en Hendrik Koppe 31 jaar leeftijd verschil zit. De 3e  partij tegen Peper was Hendrik nog moe van de 2e  partij en verloor hij deze na enkele minuten met ippon. De laatste partij won Hendrik overtuigend met zijn bekende linkse uchi mata (vol ippon). Ook Hendrik maakt een serieuze kans om zich wederom te plaatsen voor het NK. Vorig jaar werd Hendrik 4e  op het Nederlands Kwalificatie Toernooi (NKT) en verloor hij om de 3e  plaats tijdens het Nederlands Kampioenschap!! groet, Cees Slewe “de Rots”