25 september 2016, Zaandam. De Westfriese judo competitie voor teams is weer begonnen! Het jeugdteam van Van Heest-Landsmeer was in Zaandam in de dojo van Salomons voord eerste ronde. Omdat het team vorig jaar kampioen was geworden in de tweede klasse is het gepromoveerd naar de eerste klasse. Er waren wel 10 scheidsrechters aanwezig en onze eigen Cees Slewe, alias De Rots, was vandaag opperhoofd. De eerste wedstrijd moest het team tegen judoclub Cees Veen. Voor Joshua (-27) was alles nog nieuw: je moet eerst een buiging maken , dan de mat op, dan weer een buiging maken. Maar Senne was door Pieter even als hulp coach benoemd en hielp hem er goed mee “ja, ja, en nu een buiging maken, goedzo”. Gelukkig had een ouder nog net op tijd gezien dat Joshua tijdens het “teams op de mat!” zijn sokken nog aan had ―”snel sokken uitdoen!” ―dus hij had wel genoeg grip toen hij mocht beginnen. Pieter ken zijn judoka’s goed en gaf bijna iedereen een persoonlijke boodschap mee voor het beginnen. “Wessel, twee handen vast, OK?” Nou,en dat deed Wessel want anders kun je niet zo’n mooie schouderworp maken: de Morote Seoi Nage. Kijk maar hier, de tweede: https://www.judoschool.nl/kata-waza-schouderworpen/ De pot van Jesse (-50) was razend spannend en de coaches moedigden enthousiast aan maar volgens het opperhoofd iets te veel en te luidkeels. “Ik zeg niks meer als hij ook niks meer zegt” zei de een (ze hielden het allebei 20 seconden vol). Lisanne (-60) ging met overtuiging van start, domineerde haar tegenstander en produceerde een mooie osota gari: ippon! Deze match ging met 5-4 in onze pocket. De volgende was tegen Krommenie en Mats (-30) bleek een voorbeeld voor degenen die na hem kwamen want hij maakte een doeltreffende armworp, te waza. Mirthe (-38) deed het hem even later na. Julen (-55) had een meisje tegen over zich die zich twee maal aan een sutemi waagde maar kreeg Julen niet over zich heen gegooid. Julen nam toen maar het heft – nou ja, de gi – in handen en gooide haar over zijn heup, een hara goshi. Deze ippon zette de kroon op de partij die Van Heest-Landsmeer met 7-2 won. Toen Joshua daarna de mat opging om de partij tegen Toradoshi te openen had hij alle schroom laten varen. De vechtlust spatte ervan af. Zou het door zijn moeder komen want die stond aan de andere kant van de mat alle bewegingen mee te doen, zo spannend was het. Maar mag dat wel, telekinese? We hebben Cees er niet over gehoord. Hoe dan ook, Joshua won met een stevige houdgreep.  Mika (-50) werd door het team vurig aangemoedigd “Mika, Mika, Mika!”  maar na afloop bleek haar tegenstander ook Mika te heten…  Mmm…. dat werpt dan weer een ander licht op zaak. Giolina had het dagrecord want ze gooide haar tegenstander in 3 seconden met een loepzuivere hara goshi. Deze pot ging met 6-3 naar ons. In de match daarna tegen Gietelink was de wedstrijd van Senne (-46) erg spannend want hij ging tegen een voetbalvriend. Na een minuut bleek Senne ook tegen blessure pijn en tranen te moeten knokken. Dat hij er toch nog een paar keer een aanvallende techniek wist uit te persen viel te bewonderen. Twee lage schouderworpen maakten de winst.  Ook deze partij ging naar Van Heest-Landsmeer: 7-2. Conclusie: alles gewonnen in ronde één van de Westfriese. We gaan aan kop!