Zaterdag 7 april 2018 vonden de Nederlandse Kampioenschappen voor judoka’s tot 15 jaar plaats in Leek (Groningen). Vanuit Judoschool van Heest hadden zich maar liefst 7 judoka’s weten te plaatsen, wat al een prestatie op zich mag worden genoemd.  Aangezien de eerste judoka’s al om 7.30 moesten wegen werd het een vroegertje (waarbij onder getekende al om 5 uur naast zijn bedje stond).

In het ochtend blok lieten Senne, Mirthe, Kiki zich van hun beste kant zien, door allen een of meerdere wedstrijden te winnen, wat voor Kiki en Mirthe zelf tot een top 10 klassering leidde. Ondanks dat dit drietal geen medaille wist te winnen kunnen ze toch terug kijken op een mooi toernooi waar veel geleerd is.

In het middag blok was het de beurt aan Jesse, Femke, Mika en Milou. Net als Mirthe en Kiki in de ochtend wist ook Jesse zich in de top 10 te knokken. Ook Milou en Femke vochten voor wat ze waard waren, door hun aanvalsdrift lieten deze dames zien dat ondanks dat het hun eerste NK was dat ze goed met de beste mee konden.

Mika KampioenDe echte klapper van de dag kwam echter zo rond een uurtje of zes ’s in de avond, toen Mika Leysner mocht aan treden voor de finale in de klasse tot 57 kg. Mika was haar zenuwen al de hele dag de baas geweest en had met veel passie en strijd al haar (sterke) tegenstanders met ippon weten te verslaan. Ook in de finale had Mika een erg sterke tegenstander die het haar erg moeilijk maakte om haar worpen echt door te zetten. Aangezien het haar tegenstanderster wel was gelukt om wazari te scoren leek ze op zilver af te stevenen. Maar zoals in elk mooi sportverhaal bleken alle trainingsuren en haar vechtlust en de wil om te winnen ook nu weer de doorslaggevende factor, want terwijl de laatste seconde op de klok weg tikte lukte het eindelijk om door de sterke arme van haar tegenstandster heen te breken en haar favoriete beenworp in te zetten, Ippon! Zowel het coach team bestaande uit Kai, Alex, Youri en Pieter als Mika, haar ouders en oma en de nog aanwezigen team genootjes schreeuwde van geluk.  Goud voor Mika Leysner. Wat een mooie prestatie voor deze sportster die met zoveel passie en focus haar sport beleeft. Saillant detail is dat Mika deze titel overneemt van clubgenoot Giolina Kolff die vorig jaar deze gouden plak om haar nek mocht hangen.

Tot slot ook nog goed nieuws vanuit Venlo. Want Aloha Verdonk, die afgelopen zomer richting het zuiden is verhuist en nu daar judoet bij Judoclub Hercules, werd op dit NK knap derde in de klasse tot 52 kg. Ook al staat Aloha niet meer wekelijks bij ons op de mat, toch zijn we ook erg trots op deze kanjer en haar prestatie.

Mika (en Aloha) namens iedereen bij Judoschool van Heest van harte!

Coach2018Mike Kampioen NK