Het afgelopen weekeinde 29 juni zijn de senioren van Judoschool van Heest op bezoek geweest in Stockholm voor een Judo weekend. Daar hebben wij op de vrijdag en zaterdag hard getraind met een selectie van Judoschool SPIF en IK Södra. Twee judoscholen die behoren tot de top in Zweden. Onder leiding van Mikael Marffy , meervoudig Zweeds kampioen in zowel Judo als Braziliaans Jiu Jitsu en Kalle Engström van IK Södra bestond de training van vrijdag met name uit Randori ne wasa gevolgd door 8 rondes Randori tachi wasa. Een deel van de Zweedse judoka’s van SPIF die ook behoren tot de kernploeg van Zweden waren helaas op trainingskamp in Spanje om zich voor te bereiden op de olympische spelen. Gelukkig bleven er genoeg gretige jongere judoka’s over met een goede conditie die ons meer dan voldoende tegenstand konden bieden.

Met een lichte kater en wat spierpijn van vrijdag avond begonnen we zaterdag ochtend aan onze tweede training. Tijdens deze training was er meer tijd voor het uitwisselen van technieken en werd een techniek die Basjan Berkhout introduceerde omgedoopt in het Zweeds tot de “Baspakket teknik” Een belangrijke les die wij meekregen van Mikael was dat je bij ne wasa het rollen naar je buik moet vermijden. Dit is enkel een verdediging en bied geen kansen om snel een ippon te scoren. Leer jezelf aan altijd naar je rug te rollen en gebruik maken van je benen. Dit stelt je in staat beter te verdedigen en sneller te scoren. Na afloop zijn enkele Zweedse judoka’s mee geweest de stad in voor een lunch. De sfeer was perfect en de zon heeft ook nog meegeholpen om er een onvergetelijk weekend van te maken.

Via deze weg willen we de Judoka’s van SPIF en IK Södra enorm bedanken voor hun gastvrijheid en Mikael Marffy in het bijzonder. Nu bekijken we wanneer zij het beste met een team naar Amsterdam kunnen komen om met ons mee te doen. Dus zorg dat je in vorm bent!

Vriendelijke uchi mata’s  //Maurits Hilwig

De Zweedse en Nederlandse judoka’s onderleiding van Mikael Marffy (rechts)