Afgelopen weekend 23 maart stond op de agenda de derde ronde van de West-Friese judo competitie. Dat het dit jaar zwaar zou worden was vooraf duidelijk we zitten niets voor niets in de hoofdklasse met topteams zoals Judo Yushi, van de Kolk en Rietdijk sport. Helaas waren er voor deze ronde diverse (veel) afzeggingen. Zo ging Cees “de Rots” niet mee als scheidsrechter maar was hij als toeschouwer aanwezig in Bremen waar Bobby moest judoën. Zo kunnen we het rijtje afgaan maar leuker is om te kijken wie er wel waren. Zo stond Jesper de Miranda voor het eerst in het team op de -42 kilogram klasse. Jesper duidelijk kleiner en lichter in deze klasse kon goed weerstand bieden sterker hij won zijn partij dus de komende jaren hebben we een goed lichtwicht. Een aanwinst voor het judoteam! Etienne Passenier stond op -46kg, als Etienne zo doorgaat met trainen en hard werkt aan zijn technieken dan zullen we hier ook een goede judoka aan hebben. Tommy Johansson en Justin van Heest stonden op de -50 kg. Beide wonnen hun pot alleen de eerste wedstrijd. Fabian Georges stond op -55kg hij had het zwaar tegen een sterke dame van Gietelink en de jongen van Rietdijk. Helaas hadden we niemand tot de -60 kg. Remy Elsemulder stond op -66 kg. Remy is een technische judoka die duidelijk zijn mannetje kan staan in de hoofdklasse. Coen van Tilburg was nieuw toegevoegd aan het team. Helaas verloor Coen alles maar op de terugweg in de auto verklapte hij wel even dat dit de avond van zijn leven was! Geweldig daarvoor sta je ook in het team! Basjan Berkhout en Jasper Overdam stonden op -81 kg. Basjan kennende ging hij alleen voor het volle punt wat ook lukte. Op -90 kg hadden we ook twee judoka Roel Overdam en Peter Vleerbos “het Oog” dit keer geen scheidsrechter geen coach maar gewoon als judoka. Roel won de eerste partij met een armklem en moest in de tweede partij wennen aan de nieuwe regels. Nadat de broek werd vast gepakt moest hij de mat verlaten met een hansumake. Peter won zijn partij, na een minuut kreeg hij zijn tegenstander in de houdgreep. Helaas kwam deze sterke jongen er naar 18 seconden uit dus een wazari voorsprong. Eitje zou je denken… toen volgende er drie resterende minuten opgejaagd door de jonge tegenstander (verschil in leeftijd zou zomaar 25 jaar kunnen zijn) kreeg Peter straf na straf. Gelukkig dat de laatste straf niet resulteerde in een wazari tegen en won hij zijn partij. Jeroen de Wit onze zwaargewicht is duidelijk niet zwaar genoeg. Helaas verloor hij zijn partij door het gewichtsverschil. Al met al een goede ronde gedraaid. 1 verloren, 1 gewonnen en delaatste net verloren op judopunten. Op naar de eindronde 11 mei 2013. Ja iedereen die er niet bij waren 11 mei! ;-)

Het judoteam in actie bij de 3e ronde in de hoofdklasse