WFJJC201825 maart 2018, Beverwijk. Ons jeugdteam was vandaag in de buik van De Walvis, de grote sporthal in Beverwijk. Alle teams van de verschillende klassen in de Westfriese judocompetitie waren er. Onze eerste pot was tegen Kenamju. Uw verslaggever deed samen met de moeder van Kiki de weging en kon er weinig van mee krijgen behalve dat Kenamju ons nipt versloeg, hoogstwaarschijnlijk door een van onze judoka’s te vergiftigen. Het werd 4-5. Dan tegen Ben Rietdijk. “Teams op de mat,” roept coach Pieter. Nee, wacht, Patricia, de moeder van Kiki, roept van boven dat er iets niet klopt. Het derde gewicht van Rietdijk was namelijk te zwaar bevonden, zou terugkomen maar dat was niet gebeurd. En dus was de weegkaart niet getekend. Had de scheids dat soms niet gezien? Druk overleg, heen en weer lopen naar de hoofdjurytafel en wat bleek: geen officieel derde gewicht aan hun kant en Lily zou dadelijk bij voorbaat gaan winnen. Milo (-27) vocht vol vuur en scoorde twee keer een wazari en dat is tegenwoordig weer een ippon. De tegenstander van Joshua (-30) kreeg het advies “niet zo piepen”, maar die pieper had groot gelijk want wie wil er nu zo’n uchi mata om zijn oren? Lily (-34) mocht kiezen of ze ging vechten en dat deed ze dapper want haar tegenstander was dat (onreglementaire) maatje groter. Kiki (-42) viel een keer op haar billen en kreeg een punt tegen. “Jasper, kom op, dat is toch niks, “ probeerde Pieter tegen de scheids, en anders wel tegen de zittende bovengeschikte, “Bert, KIJK nou!” maar het mocht niet baten. Wiebe (-46) produceerde uit het niets een o uchi gari, als een duveltje uit een doosje. Hier kun je hem zien, het is de vijfde: https://www.judoschool.nl/ashi-waza-beenworpen/ Deze pot wonnen we met 5-4. Hierna gingen we kijken bij onze vrienden van de Judo Academie. Zij wisten als hekkensluiter nota bene de koploper te verslaan. Was het de nieuwe aanwezigheid van Kai als coach? Kwam het omdat wij nu net kwamen kijken? Hoe dan ook, op deze manier werd een degradatie naar de 1e klasse waarschijnlijk afgewend en daarmee natuurlijk pijnlijke ontslagen, procederende advocaten-ouders, daling van sponsorinkomsten en massale overloop naar De Palm.  Onze derde partij was tegen Judo Yushi. Sophie (-38) maakte een mooie overname en werkte door naar een houdgreep die ze net een seconde te kort vasthield om een punt te krijgen. Maar daarna nam ze haar tegenstander overtuigend in een heupworp: ippon! Rob (-50) viel in voor Senne. Hij was al een paar jaartjes uit het wedstrijdjudo maar maakte de meest spannende pot van de dag. Hij had een goede en ervaren jongen tegenover zich maar lanceerde zo’n stroom aanvallen op hem dat die er maar weinig aan toekwam. Uiteindelijk verloor Rob dan toch, maar hij liet zien dat je met goede spirit ook een eind kan komen. Bij Giolina (-60) was het juist weer heel simpel: goede pakking, twee stappen naar voren, drie naar achter, dicht tegen de opponent aan, en met perfecte timing een voorwaartse haak: boem en op de rug! De eindstand van deze match was 4-5. En toen moest de eindstand van de hele competitie worden berekend. Even later schalde het door de Walvis: Hoofdklasse, Van Heest-Landsmeer: derde plaats. Super gedaan, meiden en jongens!!! Nieuw in de hoofdklasse en gelijk al die derde plek gepakt!

WFJJC2018

Eindstand