Johan van Heest

Meester Johan is een ambassadeur voor het judo, de Judo Bond Nederland en de IMAF Kodokan Judo Nederland. Johan heeft een ongeëvenaarde staat van dienst in de judosport. Hij is zelfs onderscheiden met een erepromotie tot 6e dan (rood wit geblokte band) door de IMAF Kodokan Judo Nederland op 13 mei 2023.

Hij geeft al ruim 40 jaar judo les.

In 1990 richtte hij zijn eigen judoschool op, die inmiddels is uitgegroeid tot een zeer toon aangevende judoschool in Amsterdam en omstreken. Met 10 locaties verdeeld over 7 verschillende stadsdelen in Amsterdam en twee locaties in Muiden en Muiderberg is Judoschool van Heest inmiddels ook een van de grootste judo scholen in de regio.

Wedstrijd judoka

Als wedstrijdjudoka was Johan actief in de jaren 1978 t/m 1989 en behoorde midden jaren tachtig tot de wereld top. In het tijdsbeeld van toen heeft hij ongeëvenaarde prestaties neergezet. Hij behaalde maar liefst 16 NK medailles en 19 internationale medailles (Europa cup/ Grandslam) waaronder twee keer 3e plaats op het WK militairen (wat destijds niet onderdeed voor een regulier WK), een 3e plaats EK landenteam en een 8e plaats op het EK individueel. Johan was een van de weinige judoka’s die destijds medailles won achter het toenmalige ijzeren gordijn. Zijn meest opzienbarende prestatie was in Postdam (Oost Duitsland) waar hij een 3e plaats behaalde en om brons van de toen huidige Olympisch kampioen Frank Wieneke won. Hij behoorde 11 jaar lang onafgebroken bij het Nederlands team. Hij nam deel aan wedstrijden en trainingsstages over de hele wereld. Waaronder in Japan, de bakermat van het judo. Daar ging hij op trainingsstage en nam hij zelfs deel aan een wedstrijd in ’s werelds bekendste judo zaal, de “Budokan”, waar hij de Fighting Spirit Award won. Tot slot introduceerde Johan begin jaren ’80 een nieuwe judo greep, waarmee hij veel succesvol boekte. Een worp die later vaak gekopieerd is door andere judoka’s.

Meer weten? Kijk hier voor de wedstrijd prestaties van Johan.

Passie voor lesgeven

Zijn passie voor het judo lag niet alleen bij wedstrijdjudo maar zeker ook in het onderwijzen van judosport voor alle leeftijden en niveau’s. Zo gaf hij op 17-jarige leeftijd al zelfstandig judoles in Betondorp (Amsterdam ) waar hij zijn eigen judo groepen had. Na zijn carrière als wedstrijd judoka richtte hij zich volledig op lesgeven.

Johan heeft de vaardigheid om wedstrijdjudoka’s feilloos bij te brengen wat er nodig is om door te groeien in het wedstrijdjudo en heeft hij een fijne neus voor het scouten van eventuele talenten voor de wedstrijd groepen.

Zijn grootste kwaliteit is het achterhalen van de beweegredenen waarom iemand zich aanmeld bij onze judoschool. Niet ieder kind komt naar judo om kampioen te worden. Johan streeft ernaar om elk kind op zijn/haar eigen niveau met evenveel plezier mee te laten deelnemen als ieder ander.

Lesgeef kwalificaties

Johan bezit het CIOS-diploma(Overveen), judoleraar diploma’s A en B, 5e dan JudoBondNederland, 6e dan IMAF Kodokan Judo Nederland.

Tot slot, willen we graag benadrukken dat Johan de grondlegger is geweest van het schooljudo in Amsterdam. Wat destijds bekend stond als het J.I.B. project (Jeugd in Beweging). In de vroege jaren ’90 werkte hij samen met de gemeente Amsterdam om tijdens de gymlessen, introductielessen judo te geven, met als doel de drempel te verlagen voor kinderen om door te stromen naar de sportverenigingen. Dit model werd later ook gebruikt voor andere sporten.

Bertram Bouthoorn (Senior Beleidsadviseur Sport Amsterdam) heeft hier een uitgebreid getuigschrift over geschreven. Hieronder staat de laatste alinea hiervan gekopieerd:

“Johan heeft in de begin jaren ervoor gezorgd, dat het model J.I.B.-model een groot succes werd. Als één van de eersten heeft hij laten zien dat het mogelijk is om voor kinderen de brug tussen school en sport(vereniging) te slaan en zo op grote schaal leden te werven. Andere sportverenigingen hebben kunnen profiteren van zijn kennis en ervaring. Na ruim 30 jaar sportstimulering kunnen we concluderen dat het niet alleen de structuur is die tot succes van een programma leidt.  Zonder een deskundige, betrouwbare instructeur die kinderen enthousiast kan maken kom je niet ver. De gemeente Amsterdam heeft bij de start van J.I.B.-project geluk gehad met Johan van Heest en de bijdrage die hij namens de judobond heeft geleverd.”

Johan wint brons op het WK-militairen 1986.
NK jaren 80 Johan in actie met zijn specialiteit (kata-ashi-dori) de worp waarmee hij zijn tegenstander inclusief scheidsrechter 😏werpt. En daarna het grondgevecht (ne-waza) waar hij de partij mee wint.
NK jaren 80 / judoworp uit de oude doos in de tijd dat je nog iemand bij zijn benen mocht pakken.
Johan van Heest en Justin van Heest naast elkaar staand in judopak en op de judomat - Johan houdt de oorkonde van zijn net behaalde Ere Promotie 6e Dan in zijn linkerhand.
Johan en Justin na de erepromotie van Johan tot 6e dan.
Johan van Heest met zijn trainer Gerard Rutte - 1979 - Johan eerste keer Kampioen van Nederland.
Johan van Heest met zijn trainer Gerard Rutte – 1979 – Johan eerste keer Kampioen van Nederland.
Ruimte vol judoka's
Trainingsstage Tokay University als voorbereiding op de WK in Seoul Zuid-Korea 1985
Groep kinderen die actief meedoen aan de judoinstuif die in Betondorp wordt gegeven door judoka Johan van Heest in 1981
Amsterdam Betondorp 1981. Judo instuif. Hier is Johan ooit begonnen als zelfstandig judomeester.
Foto van een artikel uit Telesport van 1985 waarin verslag wordt gedaan van de overwinning van Johan van Heest op de Olympisch Kampioen en daarmee derde wordt.
Opmerkelijk krantenknipsel op de voorpagina van Telesport op 25 maart 1985.
In het onderstaande filmpje zie je de judomeesters Justin en Johan aan het sparren tijdens de oefenles op locatie Zeeburg.