Justin van Heest

Meester Justin is een zeer getalenteerde en allround judoleraar. Hij geeft les aan onze allerjongsten, in de leeftijd van vier en vijf jaar, en verzorgt ook de reguliere lessen tot en met 12 jaar. Daarnaast is hij trainer en coach van onze wedstrijdgroepen pupillen A en B (-12 en -15) en van de -12 en -15 groepen bij Top Judo Amsterdam.

Activiteiten buiten de judoschool

Naast zijn inzet bij de Judoschool en Topjudo Amsterdam heeft Justin een hele bijzondere kwaliteit. Hij geeft al jaren judoles aan kinderen op speciaal onderwijs, met zowel lichamelijke als geestelijke beperkingen. Bovendien werkt hij voor de gemeente Amsterdam als judoleraar en wordt hij ingezet voor diverse judo-projecten in de stad.

De liefde voor judo kwam al jong

Judo is bij Justin met de pap lepel in gegoten. Als een van de vijf zoons van Johan toonde hij op zeer jonge leeftijd al grote passie voor judo. Op driejarige leeftijd stond hij al op de mat bij de judo les van zijn vader en behaalde hij zijn gele slip.

Zijn ambitie en passie voor judo blijkt wel uit het feit dat hij op 20-jarige leeftijd zijn CIOS-diploma in Overveen (hoogste niveau 4) behaalde, evenals zijn Judo leraar A en B diploma, Licentie topsport coach en zijn 3e dan Judo. Hij is daarmee een van de jongste judoka’s in Nederland die dit bereikt heeft.

Wedstrijdervaring

Justin heeft tijdens zijn periode als wedstrijdjudoka mooie resultaten neergezet tijdens NK- en NKT- toernooien. In het seizoen 22/23 versloeg hij de toenmalige kampioen van Nederland 3x met een ippon (zie foto). In seizoen 23/24 won hij brons tijdens de NK -90. Daarnaast heeft hij meerdere medailles gewonnen op internationale toernooien in binnen- en buitenland.

Hij was jaren een vaste waarde bij het bij het RTC-selectie in Haarlem en was daardoor vaak te vinden bij het NTC in Papendal. Hij was een regelmatige sparringspartner van de gouden generatie Henk Grol, Michel Korrel, Joel van Ende, Frank de Wit en velen anderen. Ook heeft hij meegedaan aan vele sterke trainingstages in binnen- en buitenland en trainde met wereldtoppers uit zijn tijd.

Helaas heeft Justin de bekroning op zijn wedstrijd carrière niet kunnen voltooien. Op het moment dat hij op het punt stond om misschien wel internationaal door te breken, kreeg de hele wereld te maken met de coronapandemie, waardoor de vele geplande Europacup wedstrijden waar hij aan mee zou doen werden geannuleerd.

Succesvol wedstrijdcoach en trainer

Justin is als trainer, coach en begeleider zeer succesvol bij onze wedstrijdjudoka’s en die van Topjudo Amsterdam.

Hij heeft met zijn judoka’s tientallen prijzen gewonnen in het seizoen 22/23 op grote toernooien in Nederland, waaronder drie NK- medailles bij de -15. In het seizoen 23/24 behaalde hij opnieuw drie medailles tijdens de NK -15. Dit keer werd een van zijn pupillen zelfs kampioen van Nederland! (zie filmpje)

Bijzonder noemenswaardig is dat hij met zijn jeugdteam 8 tot 15 jaar, 1e is geworden in de hoofdklasse van de West Friese Judocompetitie. In de beslissingswedstrijd versloegen ze met 8-1 het grote ‘Kem am Ju’  waar ze geschiedenis mee schreven.

Met deze fantastische reultaten toont Justin al op jonge leeftijd aan dat hij een toptrainer en -coach is van wedstrijdgroepen.

Hij is dan ook al benaderd door aansprekende judo scholen in Nederland, zoals bijvoorbeeld door ‘Kem am Ju’, om daar de trainer en coach te worden van de wedstrijdgroepen.

Justin van Heest pakt in zijn rol als coach de schouders van zijn broertje Janne ter aanmoediging
Justin als coach van zijn jongere broertje Janne tijdens de DK (district kampioenschappen) 2023.
Actiefoto waarbij judoka Justin van Heest zijn tegenstander werpt en daarmee brons wint op de NK -90 Seizoen 2023-24
Justin werpt zijn tegenstander (foto boven) en wint brons op de NK -90 Seizoen 2023-24.
Justin van Heest tijdens de prijsuitreiking en ontvangt zijn bronzen plak voor NK -90 Seizoen 2023-24
NK2023 Justin van Heest wint van NK kampioen 2022 Coen van Winden.
Jeugdteam judoka's in judopakken omarmen elkaar voor de foto want ze hebben als team de 1e prijs gewonnen.
Justin met zijn jeugdteam 8 t/m 15 jaar, 1e in de hoofdklasse van de West Friese judo competitie.
Kinderen geslecteerd als wedstrijdjudoka's in judopak op judomat met aan de zijkant banieren van Judoschool van Heest
Westrijdselectie onder de 12 jaar seizoen 2022/2023 van Judoschool van Heest. Klik op de foto voor een uitvergroting!
Justin met zijn pupil Lennart Roytenberg.
Van eerste les tot Nederlands Kampioen -15 🏆