Krommenie, 28 september 2014. De Westfriese judo competitie is weer begonnen en het jeugd combinatie team Van Heest / Landsmeer is na het kampioenschap van vorig seizoen gepromoveerd naar de 2e klasse. Het team wordt vandaag ontvangen in het gezellige gebouw van judoclub Krommenie, alwaar de toeschouwers met hun bekertjes koffie niet anders dan schouder aan schouder kunnen staan.

De eerste partij was tegen Gietelink en Roman mocht beginnen. Hij mag dan wel de lichtste (-27) en de jongste zijn maar hij wist zijn tegenstander te controleren alsof hij al vele jaren op de mat staat. Kiki (-30) liet net zulk dominant judo zien en ook zij won haar wedstrijd. In een latere partij blesseerde ze zich en moest ze helaas afhaken. Zowel Jesse (-42) als Jules (-46) zochten in deze partij onbevreesd hun tegenstanders op maar die bleken net een maatje te groot. Rosa (-50)overklaste haar tegenstander compleet en wierp deze al na dertig tellen spectaculair op zijn rug. De arm van de scheidsrechter vloog recht omhoog: ippon! Uiteindelijk won Van Heest/Landsmeer deze partij met 12-6.

Daarna trad het team aan tegen Krommenie. Hierin misleidde Wiebe (-34) zijn tegenstander van een kop groter door een beetje bedremmeld de mat op te schuifelen, zodat die dacht “die pak ik wel even”; want een tijdje later lag diezelfde tegenstander vast in de 7e  houdgreep, waar die niet meer uit kwam. Giolina (-42) had geen tegenstander maar het wat oudere heerschap en gelegenheidsscheidsrechter, coach van een ander team, ging voor de lol dan maar even met haar. Het gebeurde in een flits. “Ik ben gegooid door een opa,” riep ze na afloop uit. Ja, maar sommige opa’s op deze wereld zijn 7e dan judo, meervoudig kampioen van Nederland en voormalig bondscoach… Marijke (-46) was in haar partij op de grond vlug en sterk en wist zich verschillende malen uit allerlei grepen te werken maar kon net het initiatief niet overnemen. Haar zus Sofie (-55) had haar tegenstander goed in de tang en met een sterke pakking tegen haar zij aan getrokken om een heupworp in te zetten maar moest even zoeken om hem te kunnen liften. ”Ja ja ja” werd er door allerlei omstanders geroepen, en precies maar dan ook precies na die derde “ja” zette ze in vloog haar tegenstander door de lucht. (Riep haar vader die bewuste “ja” nou?).

Inmiddels was de onderlinge stand 4-4 en moest Badr (-60) het team redden. Badr kon de druk prima aan en knokte zichzelf en het team naar een mooie overwinning. Deze partij werd 10-8. De laatste partij was tegen Haarlemmermeer en Senne viel hierin op door een spetterende uchi mata die met een ippon werd bekroond. Het team won ook deze partij, met 12-6, en gaat nu aan kop in het klassement van de 2e klasse. Jelle de Boer.

Het jeugdteam van Judoschool van Heest / Landsmeer is weer op jacht naar de titel