1 oktober 2017, Nieuw Vennep.

WFJJC2017-team

Het jeugdteam van Van Heest is doorgedrongen tot de Hoofdsklasse van de Westfriese Judo Competitie, na vorig seizoen overtuigend kampioen te zijn geworden van de eerste klasse. Hoe zou het de judoka’s vergaan in de Hoofdklasse? De eerste pot wat tegen goede bekenden: Judo Academie Amsterdam. Adam (-27) en Joshua (-30) vochten hun respectievelijke partijen met veel vuur, maar verloren wel allebei. Dat is dan 0-2 achter. Milou (-34) scoorde een wazari en toen kreeg haar tegenstander een derde straf: en dan is het over en uit. 1-2. Sophie (-38) verasste haar tegenstander met een spectaculaire Sode-tsurikomi-goshi en liep zo de achterstand verder in: 2-2. Kiki (-42) maakte ook een ippon door een heupworp te vervolgen met een houdgreep. Wiebe (-46) en Senne (-50) schroefden de score verderop: 5-2. Pepijn (-55) werd geklopt door zijn kameraad Jonas maar bood goed tegenstand. Jesse (-60) had in Gabriel een geduchte opponent maar wist hem toch maar op zijn rug te knallen met een tani otoshi. Geen gekke entree, kiddo’s: 6-3.

WFJJC2017-team3

Volgende partij was tegen Tom van de Kolk, wacht, was dat niet de kampioen van de hoofdkasse van vorig jaar? Mijn souffleur was alvast niet onder de indruk: “is te doen”. Joshua had een coach op negen uur (Johan) en eentje op zes uur (Pieter), die toen hij zijn tegenstander veegde allebei tegelijk hun armen dramatisch hieven, en woordloos zeiden “Hoezo geen punt hiervoor, scheids?” Nog een veeg, en Joshua kreeg een wazari. Lily (-34) was in haar partij aan de winnende hand maar werd helaas gediskwalificeerd omdat ze haar voet onreglementair achter iemands standbeen plaatste. Senne (-50) won zijn partij met een prachtig mooi getimede lage schouderworp en Giolina (-60) met haar favoriete wapen, de uchi mata. BAM!!! En nog eens BAM!!! klonk het in de dojo van Judo Yushi. De ramen trilden.  Verschillende coaches trokken wit weg, anderen gingen naar de wc. Iemand begon te snikken. Mensen op de tribune stootten elkaar aan, wezen en stamelden, “Wie zijn dat?” “Welk team is dat?”

WFJJC2017-team2

Na deze 5-4 overwinning mochten onze judoka’s tegen het team van Ben Rietdijk. De spirit zat er goed in. Wiebe knokte een zware partij maar wist met drie wazari’s weer een punt in het teamlaatje te brengen. Senne idem ditto. Giolina sloot in stijl af met een osoti gari, ippon: 6-3 voor ons! Supersterk begin van de Westfriese, driemaal winst voor het Van Heest team!!!

WFJJC2017