Beverwijk, 24 maart 2019.

De slotronde van de Westfriese voor onze judomeiden en – jongens is in de Walvis in Beverwijk. Het team ging nog aan kop met een nipte voorsprong op Kenamju. Alles begint met een goede warming up. “Twee keer inzetten en dan werpen,” riep Pieter. “Nu even een grondgevecht, ja – toe maar, hajime!” Daarna riepen de coaches Pieter en Justin de hele groep bij elkaar voor een laatste pepgesprek. “Jongens, vandaag kunnen we geschiedenis gaan schrijven. We gaan vechten als leeuwen.” Even later alle handen op elkaar en in de lucht: “Amsterdam!” brulde het team.  De eerste ronde hoefden we nog niet dus gingen we onze maatjes van de Judo Academie aanmoedigen. “Uchi mata, uchi mata,” werd zwaargewicht Seloua gesouffleerd. “Uchi mata, uchi mata,” riep Seloua naar de kleine Indy.

En toen ging het gebeuren: Van Heest/Landsmeer tegen Kenamju. Een soort Ajax – FC Haarlem, toch? Ruben (-24), Thijs (-27) en Boris (-30) knokten als leeuwen maar dat deden die Haarlemmers helaas ook: 0-3 achter. Mats (-34) ging grimmig de mat op, vastbesloten het team te redden en deed dat ook, met een perfecte veeg: ippon! 1-3 dus. Sophie (- 38) aan de bak. Maar ze had een sterke tegenstander. Heen en weer ging het. Beide judoka’s zetten in, beide verdedigden en draaiden naar hun buik. De klok tikte door. “Je moet een score maken,” riep Pieter. En ja, daar kwam ie: een vlammende beenworp en bam!!! Ippon. 2-3. Midas (42) liet weer eens zien dat volhouden en blijven geloven loont. Hij maakte als enige een wazari. 3-3, gelijk! Wessel (-46) probeerde lage schouderworpen tot hij een ons woog maar hij bleef op gewicht. 3-4. Inmiddels waren alle niet dienstdoende scheidsrechters en alle andere teams en hun coaches die rust hadden ook komen kijken, allemaal om onze mat heen, want laten we wel wezen: dit was DE KRAKER van de dag: nummer één en nummer twee van de hoofdklasse tegen elkaar en het ging nu gelijk op! Senne (-50) aan de beurt. Hij had een sterke jongen tegenover zich die ook wel wist wat er er op het spel stond. Maar onze man wist na een minuut een wazari te scoren met een snelle veeg. Rustig de voorsprong vasthouden was er niet bij – daar zat die gast van Kenamju niet op te wachten. Offensief was het devies. Senne trok en draaide en sleurde zijn tegenstander en gooide hem (en zichzelf) in een rij zittende onschuldige kinderen aan de rand van de mat. Maar goedgekeurd werd het, nog een wazari: 4-4 en weer gelijk. Wiebe (-55) voor de laatste en nu dus beslissende partij. Ook Wiebe ging er vol in maar kon helaas niet op tegen de meer geroutineerde en sterke Duco van Kenamju. 4-5. Verloren dus en dat is jammer maar de Haarlemmers waren gewoon net wat sterker vandaag. Iedereen had alles gegeven. De potten hierna tegen Judo Academie en Judo Yushi werden nog gewonnen (m et 7-2 en 6-3). Eindstand: jeugdteam Van Heest/Landsmeer TWEEDE van de HOOFDKLASSE WESTFRIESE. Jongens en meiden, dit is een topprestatie: SUPERGOED GEDAAN!!!

Jelle de Boer