22 maart 2015. De slotronde van de West-Friese teamcompetitie voor de jeugd. Ons team moest strijden voor de tweede plek. Plaats van handeling: de grote sporthal De Walvis in Beverwijk, want op deze dag is het de slotronde voor niet alleen de tweede klasse waar de Van Heest/Landsmeer jeugd in judoot, maar voor de vierde klasse tot en met de hoofdklasse. Verzamelen: 9.15. Weging: 9.30. Alle judoka’s leken present, alleen … waar was coach Pieter? Pieter had pech met de auto gekregen en moest weggesleept worden. Net op deze dag! Maar geen paniek, een paar vaders bogen zich over het wedstrijdformulier en begonnen dat naar eigen inzicht in te vullen. “Wie zit er in de -34?” “Schrijf je Luka met een c of een k?” “Weet jij hoe oud Giolina is?” Kai Krabben van Topjudo en van de bevriende Judo Academie sprong bij en nam het team mee naar de weging. Peter Vleerbos kwam nietsvermoedend aanlopen, en schakelde instantaan om van cameraman naar coach.

John en Carianne

Onze mensen achter de wedstrijdtafel, John en Carianne, moesten ook improviseren. Wat te doen als dat ding dat je op de mat gooit als de tijd erop zit niet hebt? De eigen sokken die je al twee dagen aan hebt uitdoen en die in elkaar draaien? Gelukkig had iemand een paar wollen handschoenen bij zich. Met een vinger op de polsslagader de tijd bijhouden? Gelukkig waren er smartphones genoeg. John bleek wel een zelf verkozen 06 kluizenaar en moest dus even snel ingewijd te moeten worden. “Hoe werkt die stopwatch?” Twee minuten voor aanvang was alles voor elkaar.

IMG_3461

De eerste wedstrijd was tegen koploper Gietelink. Quinten kwam voor het eerst uit in de -30, vocht manhaftig en verloor maar net. Julen (-50) zat ook dicht tegen de winst aan; hij maakte een mooi punt met een lage schouderworp. Uiteindelijk werd het 7-2 voorde koploper. Daarna had ons team pauze en konden we de verrichtingen gadeslaan van diezelfde koploper tegen de nummer drie op de mat tegenover ons. Pieter was inmiddels gearriveerd (kleren in de plooi, geen olie aan de handen) en begon te rekenen. Oei, nummer drie won! Deze winst bracht hen vervaarlijk dicht bij onze positie in het klassement. Tegenstander Yamaguchi was dan wel niet op komen dagen, aan die punten hadden we toch niet genoeg.

IMG_3493

De volgende partij tegen Nijhoff moest worden gewonnen. Roman (-27) begon geconcentreerd en zette goed een heupworp in, maar zijn tegenstander draaide nog in de lucht naar zijn buik waardoor de worp puntloos bleef. In het daarop volgende grondgevecht kwam Roman op zijn knieën en ellebogen terecht, zette zijn voorhoofd tegen de zij van zijn op de grond liggende tegenstander en duwde deze toen als een sneeuwschuiver wel twee meter de mat over. Ook hier gaf de scheids niets voor helaas, hij staakte zelfs de wedstrijd: “matte!” Daarna kwam Roman een punt achter en dat wist hij niet meer om te buigen. Nog weinig aan de hand maar toch wel iets meer druk. Kiki aan de beurt. Zoals we haar kennen vocht ze als een leeuwin. Kiki hield het lang spannend door twee tellen voor tijd een wazari te scoren. Wiebe (-34) won zijn partij met een yuko en een wazari: die was ook in de pocket. Senne (-38) vloerde zijn tegenstander met een binnenwaartse beenworp, waarna Jesse (-42) en vervolgens Giolina (-46) hun partijen ieder beslechtten met een ferme houdgreep. Dit ging de goede kant op! Marijke maakte ook een haak binnendoor die een ippon opleverde. Buit binnen! Van Heest/Landsmeer-Nijhoff werd 5-4.

IMG_3545

Resultaat: tweede plek in de tweede klasse. Roman, Kiki, Quinten, Rob, Wiebe, Senne, Marron, Jesse, Giolina, Marijke, Julen, Rosa, Luka, Sofie, Sem, Badr, Tino: goed gedaan!!!

(verslag Jelle de Boer)

Hieronder de beelden van onze kanjers!!