Terwijl de rest van de wedstrijdjudoka’s, zich opmaken voor de jaarlijkse clubkampioenschappen van Judoschool van Heest zit coach Pieter samen met Kelley en haar familie in de auto op weg naar de Nederlandse Kampioenschappen judo in Eindhoven.

Kelley zal vandaag samen met Tommy (beide judoka’s van JCL en TopJudo Amsterdam) haar debuut maken op het nationaal kampioenschap. Beide wedstrijdjudoka’s kijken bij binnenkomst hun ogen uit: ‘wat is alles hier groot’. Zo zijn er maar liefst tien judomatten waar 450 judoka’s in 18 verschillende gewichtsklassen zullen uitmaken wie zich Nederlands Kampioen mag noemen.

Nadat beide judoka’s, samen met hun TopJudo Amsterdam vrienden, een goede warming up hebben gemaakt begint het lange wachten. Na een klein half uur is het Kelley die als eerste de mat op mag, en meteen tegen een van de latere medaille winnaars. Ondanks haar vechtlust is Kelley helaas niet opgewassen tegen het judogeweld van haar tegenstandster. Het verschil in wedstrijd ervaring is duidelijk te zien en na een goede pot moet Kelley zich dan ook gewonnen geven. Omdat met haar verlies ook haar zenuwen zijn verdwenen begint Kelley geweldig aan haar tweede pot. Na snel twee yuko’s te hebben gescoord probeert haar tegenstander Kelley over te nemen. Omdat ze dit echter half doet valt het meisje op haar rug met Kelley boven op zich, waarna er ippon word gegeven. Kelley blij, haar coach blij, maar deze blijheid blijkt van korte duur als niet Kelley maar haar tegenstander als winnares wordt aangewezen. Helaas, maar dit soort dingen kunnen gebeuren in een jury sport.

Toch kan Kelley, ondanks haar twee verloren wedstrijden, terug kijken op een goed NK waar ze veel ervaring heeft opgedaan. ‘Het deelnemen aan een NK is niet voor iedereen weggelegd, en aangezien Kelley pas een half jaar aan wedstrijden mee doet is het hier zijn al een geweldige prestatie: aldus haar coach.

Ondanks een sterk NK wordt Tommy’s optreden helaas niet beloond met een medaille. Omdat Tommy z’n eerste wedstrijd een bye heeft mag hij zich meteen opmaken voor de achtste finale. In z’n tweede wedstrijd laat Tommy zien zijn zenuwen goed de baas te zijn en wint hij de wedstrijd voortijdig op ippon. Ook tijdens zijn kwart finale partij staat Tommy geweldig te judoën, maar helaas weerhoudt een yuko (in de Golden Score) hem van een plek bij de beste 4. Na ook z’n eerste herkansingswedstrijd te zijn vrij geloot moet Tommy zich opmaken voor z’n herkansings finale, die bij winst lijdt tot de strijd om de 3 en 4 plaats. Helaas is z’n tegenstander net iets scherper dan hij en gaat de wedstrijd verloren. Toch kan ook Tommy, met z’n zesde plek, terugkijken op een sterk NK debuut.

Kelley Hamming in actie op de NK -15 jaar.