IMG_3402Beverwijk, 20 maart 2016, slotronde Westfriese judo competitie. Het jeugdteam van Van Heest/Landsmeer ging om 9.10 naar de weging in de grote sporthal De Walvis in Beverwijk om dadelijk de eerste plaats in het klassement te verdedigen. Als dat lukt wordt het kampioen. De eerste partij was tegen Krommenie. Tom (-27) mocht de spits afbijten en maakte een mooie tai otoshi die een ippon opleverde. Wessel (-30) vergat eerst de rode band en scoorde nadat dat recht gezet was met een worp, door Mirthe en Milou,die het team van dichtbij aanmoedigden, een “o ho shika” genaamd. Even later knalde Wessel er een schouderworp uit, een wazari erbij. Bij Senne (-38) werd er aan de zijlijn gefluisterd  dat dit niet langer dan 10 seconden ging duren en deze judofluisteraar kreeg gelijk. Aloha (-42) vocht als een leeuwin en had haar tegenstander in no time in een houdgreep.  Pepijn (-46) verloor nipt maar had “klasse gejudood”, zo zei Pieter. De tegenstandster van Giolina (-50) blokkeerde een uchi mata, en nog één, en kreeg toen een o soto gari, de eerste beenworp, om haar oren. Wat dacht ze dan? De 5e van Nederland kan verschillende kanten op! Marijke (-55) pikte de sfeer op en produceerde een heupworp die de arm van de scheids bijna net zo snel omhoog deed vliegen als haar tegenstander omlaag ging. Bij Victor (-60) resulteerde een grondgevecht in een dominante positie maar de tegenstander had zijn been nog tussen Victors benen. Dan maar gaan staan, dacht Victor, en maakte al aanstalten, haalde zijn arm weg, keek op, maar zag toen in dat de scheids geen matte had gezegd en ging gelijk weer terug liggen. Intussen had zijn tegenstander dat been ook weg gehaald en dus spon Victor garen bij deze consternatie: nu was de houdgreep goed. Deze partij ging met 8-1 naar Van Heest/Landsmeer.

IMG_3425

De volgende pot was tegen Toradoshi. En die stond zo dichtbij in het klassement dat we deze zeker moesten winnen om kampioen te worden. Een peptalk van Pieter tussendoor en toen mochten ze los. Sophie (-30) gooide haar tegenstander met fraaie buitenwaartse haak, de ko soto gake: https://www.judoschool.nl/ashi-waza-beenworpen/ Elad nam op de grond de zijne in een greep waarbij onze coach riep “vasthouden! vasthouden!” , alsof het een houdgreep was, terwijl de coach van Toradoshi riep “dit is geen houdgreep! dit is geen houdgreep! ” Dit zorgde voor enige verwarring en (tactiek?) ook voor de winst. Jesse (-46) liet na anderhalve minuut in zijn partij zijn in elkaar gedraaide sokken uit zijn jasje vallen en toen dacht de scheids dat de partij voorbij was … want het leek precies dat zakje dat vanuit de jurytafel wordt gegooid. Daar dreigde even een diskwalificatie maar de scheids was eerst verbijsterd en toen sportief en de heren mochten door. Dat was uiteindelijk in ons voordeel, en wel met een yuko en een wazari. Sem had misschien een te krap jasje aan en ook daar werd gelukkig niet moeilijk over gedaan – “het is de Westfriese”, zegt men dan – maar hij had in dat jasje toch voldoende ruimte om een knappe schouderworp te maken. Deze match won het team met 7-2. Omdat de volgende partij tegen Nijhoff, waarin Julen opviel door overtuigend grondgevecht te leveren, met 8-1 naar ons ging is het team KAMPIOEN GEWORDEN VAN DE TWEEDE KLASSE!

IMG_3526

Tom, Sophie, Coen, Wessel, Elad, Wiebe, Aloha, Senne, Pepijn, Jesse, Giolina, Julen, Marijke, Siep, Sem, Luka, Rosa, Victor, GEFELICITEERD!

Bekijk hieronder ons kampioenschap film :-)